2015. augusztus 4., kedd

A Szűzanya mosolya

Havas Boldogasszony ünnepe - ami holnap lesz - különösen is kedves a számomra. Sok évvel ezelőtt eljuthattam abba a templomba is, amelyről az ünnep kapta a nevét.

A legenda szerint Rómában, a IV. század közepén, Liberius pápának álmában egyszer megjelent Mária, és kérte őt, hogy építtessen templomot azon a helyen, ahol másnap (augusztusban!) friss hótakarót talál. Másnap reggelre valóban hó fedte az Esquilinus-dombot, és a pápa botjával ebbe a hóba rajzolta bele az új templom tervét. A Santa Maria Maggiore-bazilikát - Róma négy főtemplomának egyikét - 440-ben szentelték fel, augusztus 5-én.

Mivel ezen a napon azóta sem esik hó Rómában, a templom búcsúját úgy szokták ünnepelni, hogy az ünnepi mise végén, a kupolából fehér rózsaszirmokat hullatnak alá.

Egy kedves volt kolleganőm, akinek minden bizonnyal, fogalma sincs erről a Mária-ünnepről, más alkalomból felköszöntött ma két kedves mondattal, és hogy a köszöntés még kedvesebb legyen, mellé tett egy szép, virágos képet is. Nyilván, amikor kiválasztotta a képet, csak ránézett: fehér rózsák, ez jó lesz! Meg is tetszett nekem a kapott kép, gondoltam, beteszem háttérképnek a monitorra. Ahogy letöltöm, beállítom és nézegetem nagyban (méretben), valami furcsaságot éreztem rajta. Nézem, nézem még jobban, mígnem fölfedeztem, hogy ez bizony egy karácsonyi virágkosár! Zúzmarásak a tobozok benne és a fehér rózsák között ezüst díszek bújnak meg. Lám, én is megkaptam a havat augusztusban! :)

A fehér rózsákat, a havat, derűt és békességet, ami olyan nagyon kell mostanában. Mi más lenne ez, mint a Szűzanya mosolya?




4 megjegyzés:

  1. A szegedi alsóvárosi templom és ferences központ védőszentje Havas Boldogasszony, épp most volt a búcsúja. Gyönyörű hely és gazdag közösségi élet van benne. A honlapjukon mindet részletesen bemutatnak, érdemes akár virtuálisan látogatni. Ajánlom az egyediségét: békés mozgalmassága tényleg egyedülálló.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, a szeged-alsóvárosi talán a legismertebb hazai templom ezzel a titulussal. De ma van a búcsúja az Alagútnál lévő Krisztinavárosi-templomnak is, és Pécsett is van egy Havi Boldogasszony-kápolna a hegyen. Majd megnézem a honlapot, kíváncsi vagyok rá.

      Törlés
  2. Szépen ír róla Bálint Sándor.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, én is tőle vettem a legendát, csak nem szó szerint, azért nem jelöltem.

      Törlés

Téli taliga

  Meghökkentő kép, így, nyár derekán, de nekem kedves. Szeretem a hangulatát, a meglátott pillanatot, elképzelem a csöndes, téli utcát e...